loading...
مدرسه
هوشنگ حق مرادی بازدید : 136 چهارشنبه 21 مهر 1395 نظرات (0)

 

برنامه ریزی برای کسب‌وکار قوی!

 

 

 

برنامه ریزی برای کسب‌وکار قوی!

 

 

 

اصلی‌ترین عامل موفقیت در کسب‌وکار و زندگی، هدف و تمرکز است و دلیل اصلی شکست، نداشتن هدف و پراکندگی تلاش‌هاست. اگر بتوانید برای کسب‌وکارتان یک طرح قوی ایجاد کنید، به موفقیت‌های بیشتری خواهید رسید و کمتر شکست خواهید خورد.

 

افراد و کسب‌وکارهایی که اهداف، ارزش‌ها و برنامه‌های مشخصی دارند، نسبت به رقیبان، دستاوردهای بزرگ‌تری دارند و از سرعت بیشتری برخوردارند. وقتی برای کسب‌وکارتان یک طرح قوی و برنامه‌ی استراتژیک شفاف داشته باشید، می‌توانید همه‌ی افراد را باهم متحد کنید که این نیروی قدرتمند، شما را به‌سوی اهدافتان و اهداف را به‌سوی شما هدایت می‌کند. برای این منظور، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

 

 

۱. تعیین هدف

 

شما باید ابتدا برای کسب‌وکارتان اهداف بسیار دقیقی تعیین کنید. اهدافی که با جزئیات کامل همراه باشد و به شما انگیزه‌ی حرکت بدهد. بدون داشتن هدف، همه‌ی تلاش‌های شما پراکنده خواهد شد و بازده کارتان بسیار پایین آمده و نتیجه‌ی مطلوبی نخواهید داشت. اگر ندانید که به کجا می‌خواهید برسید، تفاوتی نمی‌کند که به کجا بروید! برای تیراندازی که سیبلی ندارد، فرقی نمی‌کند که به کجا شلیک کند!

 

اهدافتان را به‌درستی شناسایی کنید و آن‌ها را به اهداف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم کنید. اهداف بلندمدت را می‌توانید برای ۵ تا ۲۰ سال، اهداف میان‌مدت را برای ۱ تا ۵ سال و اهداف کوتاه‌مدت را برای کمتر از ۱ سال تنظیم کنید. اهداف کوچکتان را از دل اهداف بزرگتان بیرون بکشید تا کاملاً سازگار و هماهنگ باشند.

 

اهدافتان را فقط در ذهنتان نگاه ندارید، بلکه آنها را حتماً بنویسید و سپس برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و اقدامات و کارهای لازم برای دستیابی به هدفتان را با جزئیات مشخص کنید. بهتر است تعداد اهدافتان بیشتر از ۵ هدف نباشد تا بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر به آنها برسید. بعد از رسیدن به هر هدف، می‌توانید هدف جدیدی را جایگزین آن کنید.

 

 

 

۲. تمرکز

 

همیشه فقط در جهت اهدافتان حرکت کنید و کاری نکنید که شما را از هدفتان دور کند! شما نمی‌توانید هم‌زمان به ده‌ها موضوع مختلف بپردازید و در همگی عالی عمل کنید. اگر روی اهداف موردنظرتان تمرکز کنید و امور مربوطه را به انجام برسانید، احتمال موفقیتتان افزایش زیادی می‌یابد.

 

تیمتان را تنها روی اهدافتان متمرکز کنید و در این راه از نیروی آن‌ها به‌طور مناسب استفاده کنید. برای این‌که کارمندانتان بیشترین کارایی را داشته باشند، بهتر است با آن‌ها هم‌فکری و مشورت کنید و با کمک هم، انرژی سازمان را متمرکز و فزاینده کنید.

 

 

 

۳. مدیریت منابع

 

باید تلاش کنید تا با صرف کمترین افراد و منابع، از نیروهای محدود خود برای دستیابی به هدف استفاده کنید. اگر به‌درستی آموزش ببینید و تحقیقات مناسبی انجام دهید، حتماً می‌توانید هزینه‌هایتان را تا حد چشمگیری کاهش دهید که به سود بیشتر شما می‌انجامد. همچنین می‌توانید کارمندانی پیدا کنید که مهارت زیادی دارند و می‌توانند چندین کار مختلف را انجام دهند.

 

اگر از نیروی ذهنی و خلاقیت خود و حتی افراد تیمتان استفاده کنید، می‌توانید راه‌حل‌هایی پیدا کنید که زمان، پول و انرژی کمتری صرف کنید تا به موفقیت در بازار برسید. همیشه و در هر شرایطی راه بهتری وجود دارد!

 

 

 

۴. انعطاف‌پذیری

 

بهترین نبوغی که یک سازمان می‌تواند از آن برخوردار باشد، انعطاف‌پذیری است. کسی که برخلاف جهت آب رودخانه شنا می‌کند، فقط انرژی خود را هدر می‌دهد و به مقصد نخواهد رسید.

 

بازار نوسانات زیادی دارد و علم و تکنولوژی در قرن بیست و یکم همیشه در حال تغییر و پیشرفت است. در این پیچ‌وخم بازار، تنها کسانی باقی می‌مانند که با تغییر دانش و فناوری، تغییر کنند. تغییرات دنیای عظیم کسب‌وکار می‌تواند شامل نوع محصولات یا خدمات، افراد و وظایف، قیمت‌ها، کیفیت کالا، بازارها و جزئیات فروش و هر عامل دیگری باشد.

 

محصولی که امروز می‌تواند نیاز مردم را برطرف کند، شاید فردا اصلاً مناسب نباشد. نباید همیشه کارهای تکراری و گذشته‌ی دور را تکرار کرد. می‌توانید با استفاده از کتاب‌ها، همایش‌ها، اینترنت و سایر مراجع مناسب، فرآیند تغییر در زمینه‌ی مربوط به کسب‌وکار خودتان را پیگیری کنید و همیشه انعطاف‌پذیر باشید.

 

 

 

۵. غنیمت شمردن فرصت

 

وقتی به هدف خود رسیدید، باید به‌سرعت نیروهای خود را متمرکز کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برتری خود را در بازار به حداکثر برسانید و با اهداف جدید، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بی‌وقفه، نه‌تنها جایگاه خود را از دست ندهید، بلکه آن را ارتقا بدهید. همیشه باید از فرصت‌هایی که در اختیار دارید –حتی فرصت‌های کوچک- بیشترین استفاده را کنید، زیرا شاید هرگز تکرار نشوند.

 

قدرت زمان را هرگز دست‌کم نگیرید! منبع زمان یکی از باارزش‌ترین منابعی است که همه در اختیار دارند، اما کمتر کسانی از آن به‌خوبی استفاده می‌کنند. تا هنگامی‌که فرصت دارید و تا آنجا که می‌توانید، محصول یا خدمتتان را بفروشید. اگر فرصتی را از دست بدهید، رقیبتان از آن استفاده خواهد کرد و شاید دیگر مجال جبران نیابید!

 

 

 

منبع : دانش و زندگی

 

http://www.dzbook.ir/business/%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b1%db%8c%d8%b2%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%82%d9%88%db%8c

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4093
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 99
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 147
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 436
  • بازدید ماه : 1,217
  • بازدید سال : 41,490
  • بازدید کلی : 768,268