loading...
مدرسه
هوشنگ حق مرادی بازدید : 159 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

قابل توجه مدیران ادارات ، شرکت ها ،و سازمانها !

غیبت و بدگویی ،  روحیه جمعی و بهره وری در محیط سازمان را کاهش می دهد

 

حمید رضا ترکمندی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی – بیجار

 

انسان به عنوان موجودی اجتماعی در حالت معمولی از نظر جسمی و روحی به رفتار انسانهای محیط خود ، وابسته است . چنانچه در محیطی با فضایی حاکی از اعتماد قرار گیرد ، احساس اطمینان روانی بالاتری خواهد داشت و نیاز او از بعد روانی بیشتر ارضا گشته و همین باعث می شود که خلاقانه و فعالتر در حوزه ی وظایفش وارد شود و فردی موفق و اثر بخش باشد .

     غیبت به عنوان یک آفت اخلاقی با تخریب اعتماد افراد نسبت به هم ، باعث می شود شور و اشتیاق خود را برای تماس صادقانه از دست بدهند و دچار چند گانگی شخصیت شده و در صورتیکه کنترل خود را از دست بدهند ، روحیه جمعی را خراب ساخته و انسجام سازمانی به نوعی هم زیستی و همکاری اجباری توام با تنفر مبدل می شود .

    غیبت با شکاف در شبکه روابط سازمانی ، روحیه جمعی را کاهش داده و باعث کاهش انگیزش و در نهایت بهره وری می گردد ، چرا که افراد همواره بر نقاط ضعف هم تاکید می کنند نه اهداف سازمانی . به عبارتی اهداف سازمانی و انجام بهینه وظایف خود را به فراموشی می سپارند.

      مدیران ، مقش مهمی در کاستن غیبت و بد گویی در محیط کار را دارند . بی توجهی به نظرات افراد بدگو و غیبت کننده و توضیح کافی برای تمام همکاران در این مورد اثرات مخرب آفت غیبت در محل کار را تا حدی زیادی از بین خواهد برد.

      برای برخورد با مسئله  غیبت پیشنهادهای زیر که بر نوعی اصلاح نگرش و شناخت درمانی تاکید دارد، آورده می شود :

1-  باور به اینکه کسی که نزد ما از دیگران بد میگوید  از ما نیز نزد دیگران بد خواهد گفت بناراین هر چه بیشتر به بدگویی های این افراد توجه کنیم ، در واقع به همه گیر شدن آن کمک کرده و باید  منتظر تخریب خود نزد دیگران هم باشیم .

2-  مبارزه شجاعانه و رویارویی  با بد گویان در محیط کار اینکه با زبان مخصوص به خودشان ، این کار را مذمت نماییم .

3-     باور به اینکه  در صورت مبادرت  به غیبت ،اضطراب و فشار روحی افزایش می یابد .

4-     پرهیز از شوخی و انبساط خاطری که با بدگویی دیگران ممکن باشد.

5-     باور به اینکه بسیاری از عیوب دیگران  نتیجه نگاه معیوب ماست.

6-  مناسب ترین بازخوردها از مشاهده و بررسی مستمر حاصل می شود نه صرف اخبار سطحی دیگران در محیط کار.

7-  تشریح اثرات سازمانی غیبت از طریق بیان مصادیق واقعی در محل کا رخصوصا" در جلسات عمومی برای کارکنان

8-  تلاش برای  کاهش احساس ناکامی در محیط کار می تواند یکی از هدفهای شخص غیبت کننده باشد ، بنابراین به جای توجه به محتوای غیبت ، در پی یافتن علل و انگیزه  غیبت باشیم .(ناکامی چیزی است  که مانع رسیدن شخص به هدف می شود)

9-     نترسیدن از تنهایی در جمعی که اهل بدگویی و غیبت اند.

10-شهامت پذیرش عمل خطای خود بدون بد گفتن از دیگران یا تقصیر را به صور مختلف به گردن دیگران انداختن.

11-یادآوری پیوسته زشتی غیبت و بدگویی در محیط کار.

12-تلاش برای جابجایی و تحول مفهوم حسادت با غبطه . یکی از عوامل غیبت حسادت است و شخص حسود برای تخریب دیگران از  بدگویی و بیان مضاعف نقطه ضعف های همکاران استفاده خواهد کرد. درصورتیکه همکاران از پیشرفتهای دیگران احساس خرسندی نموده و خود نیز برای رسیدن به موفقیت در سازمان تلاش کنند، با توسل به بدگویی دیگران ، خود نیز در جا نخواهند زد و به وضعیت موجود راضی نخواهند بود .

13- باور به اینکه انتقاد سازنده با بدگویی و غیبت  تفاوت دارد و دیگران را آگاه سازیم که ما پذیرای پیشنهادات و نقدهای مفید برای تحقق اهداف سازمانی هستیم  هدف اصلی  در غیبت ، ساکن کردن فرد مقابل بوده اما در نقد مثبت ، هدف اصلاح رفتار برای نیل به هدف می باشد.

14-ممکن است یکی ازدلایل و اهداف  غیبت از دیگران نزد ما ، مطرح شدن غیبت کننده باشد  و فکر کند به خاطر اهمیت طرز فکرش ، بیشتر از دیگران مطرح شده یا امتیازی دریافت کند  یا شاید در جلسات ومحیط کار ، جایی برای بیان نظرات و افکارش (که به عقیده خود میتوانست  مفید باشد) ، موجود نیست پس تصمیم به مبارزه با دیگران گرفته است .

15-توجه کامل به نظرات فرد بدگو و غیبت کننده ، موجب ایجاد زمینه عدم توجه به مقررات و تخلفات آتی  می شود مخصوصا" اگر بدون تحقیقات و تعمق بیشتر ، بلافاصله برای صحبتهای وی ارزش قائل شده و اقدامی بر علیه شخص که مورد بدگویی و غیبت قرار گرفته ، بنماییم.

16-گرفتن بازخورد توسط مدیران از افراد بدبین و بدگو موجب گمراهی  در مورد میزان موفقیت مدیر و سازمان ، برای رسیدن به اهداف سازمان می شود. افراد غیبت کننده قبل یا بعد از بدگویی از دیگران ، معمولا" به تملق و چاپلوسی  پرداخته  و ممکن است کاستی ها و حقایق سازمان را برای اثبات ادعای خود ، وارونه جلوه دهند  مثلا"  اقدامات نامناسب را  بسیار خوب  و بدون اشکال معرفی نمایند  و مدیر ، با اکتفا به نظر وی ، همچنان به روش قبلی خود عمل نماید.

17-یک مدیر با تجربه ، از لطمات جبران ناپذیر فضای مملو از بدگویی و غیبت بر روحیه جمعی ، آگاهی کامل دارد و از هر روشی برای کاهش این رفتار نامناسب استفاده خواهد کرد ، تهیه و انتشار احادیث و روایاتی در مذمت غیبت و بدگویی  و نصب آنها در دفتر خود و همکاران ، تهیه بروشورهایی در مورد آثار منفی غیبت و روشهای دیگر می تواند  به عنوان ابزارهایی مفید مورد استفاده قرار گیرد.

18-مدیران باتجربه به محض مشاهده بیشترین بد گویی ها و غیبت ها در یک واحد و یا بین عده ای از همکاران ، به شناسایی علل و انگیزه های آن پرداخته و برای رفع مشکل اقدامات حساب شده ای را در اولین فرصت در نظر خواهند گرفت چرا که تداوم این کار موجب افزایش گزارشات نادرست به مقامات بالاتر ، و درنهایت جلوگر شدن سازمان به عنوان یک محیط کاری نا امن ، نابسامان و مملو از مشکل و ناکارا خواهد شد . گاهی اوقات حل مشکل واحد ها یا افراد  با شیوه کد خدامنشی و ایجاد صلح و صفا و رفع دلنگرانی آنان با مذاکره ، مفید خواهد بود و استماع گلایه های همکاران ، موجب رفع کدورت های احتمالی و آشتی آنان خواهد شد و اینکه افراد بدانند  شنیدن گلایه های آنان  نه به منظور اقدامات قهری ، بلکه با هدف صلح و صفا انجام می شود .

19- اگر احتمالا در محیط کار دارای همکاری هستید که حسادت دارد و ناراضی است ، زود وی را شناسایی کنید ، تا بر حسادت  و متعاقبا" غیبت از افراد دیگر و یا بد گویی ازخودتان ، پیشگیری نمایید . هرجا که لازم باشد امتياز لازم را بدهيد. فروتن باشيد، اما نه به آن اندازه که شايستگي هايتان ناشناخته بماند. بايد قبل از شعله ور شدن حس حسادت، از آن جلوگيري کنيد ..همکارانتان را به خاطر موفقيت هايشان تشويق کنيد. سعي کنيد خودتان حسود نباشيد، چون اين نوع احساسات خيلي زود برملا مي شوند. اگر در خودتان نيز حس حسادت و رفتارها و عملکردهاي منفي مشاهده مي کنيد، بايد انتظار برخورد مشابه نيز از ديگران داشته باشيد.

20-اگر عملياتي افترا آميز و بدگويانه برعليه شما از جانب يکي از همکاران حسود آغاز شد، وظيفه ي شما اين است که کاري کنيد تا خلاف آن حرف ها ثابت شود. سعي نکنيد شما نيز کاري مشابه با او انجام دهيد، چون اين فقط شدت توهين هاي او را افزايش خواهد داد. هميشه سعي کنيد لبخند زده و سرحال نشان دهيد (اما نه بيش از حد)، سخت کار کنيد، و سعي کنيد از هرگونه غيبت و بدگويي از طرف مقابل نزد سايرين اجتناب کنيد. به هيچ وجه سعي نکنيد خود را ضعيف و شکننده نشان دهيد. خيلي راحت پشت درهاي بسته با او بنشينيد و مشکلاتتان را با او درمان بگذاريد. همکاران حسود به راحتي قابل شناسايي هستند، از آنجا که در هر تلاشي که مي کنيد، به رقابت با شما برمي خيزند. زيرک ترين اين دشمنان معمولاً پي فرصت مناسبي براي تحقير شما یا دیگران به خاطر شکست ها و اشتباهات هستند.پس سعی کنید تا جایی که ممکن است امورات را حساب شده و درست و بدون نقطه ضعف  انجام دهید.

 

 

www.zibaweb.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4093
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 149
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 580
  • بازدید ماه : 1,361
  • بازدید سال : 41,634
  • بازدید کلی : 768,412