loading...
مدرسه
هوشنگ حق مرادی بازدید : 111 شنبه 24 مهر 1395 نظرات (0)

 

نکته های طلایی برای تعیین هدف در زندگی!

 

 

 

نکته های طلایی برای تعیین هدف در زندگی!

 

 

 

نکاتی برای تعیین هدف در زندگی

 

تعیین هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟ تعیین هدف در زندگی به عنوان یک راهنما یا نقشه راه است. که خیلی مهم  است و هر فرد موفقی در زندگی اش اهدافی دارد. یک پدر موفق، یک پزشک، مهندس، یک زن موفق، یک دانش آموز یا دانشجو موفق و … اهدافی دارند.

 

زندگی بدون هدف زندگی است که ارزش زندگی کردن را ندارد. انسان بی هدف کاملاً تابع حوادث و پیشامدهاست کسی که هدف روشنی در زندگی دارد بعد از رسیدن به موفقیت احساس خوشبختی می کند اما افرادی که اهدافی نامشخص را پی می گیرند به هر مقامی که برسند باز هم ناراضی هستند تعیین هدف در زندگی مهم است هر یک از ما باید به یقین بدانیم که چه می خواهیم چه هدفی را دنبال می کنیم و در انتظار چه نوع موفقیتی هستیم.

 

«تنها گنجی که ارزش جستجو کردن دارد هدف است.»   لویی استونی

 

شاید هدف ما موفقیت در تحصیلات دانشگاهی باشد و شاید هم موفقیت در ازدواج، کار و پرورش روح و جسم و نیز ممکن است بخواهیم به علایق اجتماعی و فردی خویش سر و سامان بخشیم. در هر صورت تعیین هدف و آگاهی به آن پیش شرط هر گونه اقدامی است.

 

افزون بر این در تعیین اهداف خویش باید از تقلید کورکورانه بپرهیزیم. به عنوان مثال اگر راه پسر عمویمان را که درس خوانده و مهندس برق شده و از نظر کاری و مالی نیز وضعیتی قابل توجه دارد را انتخاب کنیم بعد از رسیدن به موفقیت خوشحال خواهیم بود؟ یا اگر دایی جان مرغداری راه انداخته و ثروتی به هم زده است ما هم باید به دنبال این کار پر فایده برویم؟ و بالاخره اگر مسعود همکلاس ما ورزشکار شده و نامش هر روز در روزنامه هاست ما هم باید مثل او ورزشکار شویم؟

 

در صورت مقایسه خود با دیگران دو اشتباه بزرگ مرتکب می شویم:

 

۱- ناخودآگاه با دیگران به رقابت برمی خیزیم زیرا هدف ما تحقق بخشیدن به خواسته ها و آرزویی مشخص نیست بلکه برتری طلبی و یا مثل کسی شدن است.

 

۲- بدون توجه به توانایی ها علایق و امکانات خو دنباله رو دیگران می شویم.

 

این دو اشتباه، فرجام و پیامدی نامطلوب دارند پس چه باید کرد؟

 

باید قبل از هر چیزی تعیین هدف کنید ، هدف خود را بهتر بشناسید و سپس دست به عمل بزنید.

 

نکاتی برای تعیین هدف در زندگی :

 

۱- هدف باید مشخص باشد. فقط گفتن این که شما می خواهید یک  مهندس موفق باشید کافی نیست. شما باید دقیق تر از آن عمل کنید. چرا می خواهید مهندسی موفق باشید؟ چگونه  می توانید به این موفقیت برسید؟ چه زمانی به این موفقیت می رسید؟ شما باید این موارد را یادداشت کرده و به آنها پاسخ دهید.

 

 

 

۲- هدف باید منطقی باشد. یک شبه میلیونر شدن غیر منطقی است.

 

۳- از اهداف کوچک شروع کنید. اگر اهداف خیلی بزرگی در نظر بگیرید ممکن است نتوانید به این زودی ها به آن برسید و شما را ناامید و مایوس از ادامه راه کند بنابراین اهدافتان را بشکنید تا قابل  دسترسی و قابل برنامه ریزی باشند.

 

۴- به یادگیری و ارتقا دانش و مهارت خود بپردازید. امکان ندارد بدون یادگیری و بهبود دانش و مهارت بتوانید به اهدافی که برای خود در نظر گرفته اید دست بیابید. دانش و مهارت در موفقیت نقش تعیین کننده ای دارند. عصر، عصر اطلاعات است دانش مدام درحال پیشرفت هستند پس شما نیاز دارید که دانش خود را هر روزه گسترش داده و به فراگیری دانش و مهارت های جدید بپردازید.

 

۵- اهداف خود را اولویت بندی کنید. شما ممکن است در زندگی تان بیشتر از یک هدف داشته باشید. از کجا می دانید که چه اهدافی مهمتر هستند؟ شما وقتی می توانید به این سوال جواب دهید که اهدافتان را با توجه به شرایطتان اولویت بندی کرده باشید.

 

۶- توانایی ها و استعدادهای خود را برای تعیین هدف هایتان بشناسید. اهداف باید با توانایی، علایق، نیازها و سایر شرایط شما نظیر اقتصادی و اجتماعی متناسب و هماهنگ باشند. بنابراین این نیروها را بشناسید و برای رسیدن به هدف ، آنها را به کار گیرید.

 

۷- به هنگام تعیین اهداف خود ، واقعیت ها را در نظر بگیرید و خیال پردازی نکنید و بلند پرواز نباشید زیرا راه رسیدن به هدف را مشکل می کنید.

 

۸- اهدافی را برگزینید که موجب پیشرفت شما در زندگی شوند و شما را به کمال برسانند.

 

۹- به خودتان تلقین کنید که حتما به هدفتان خواهید رسید. گفتن، باور داشتن است. وقتی می‏ گویید من قردی ضعیف و بی ‌استعداد هستم در واقع دارید انرژی منفی به خودتان می دهید. سعی کنید جملات مثبتی را با خودتان تکرار کنید مثل «من می توانم، من با استعدادم، به هدفم خواهم رسید و … ». تنها زمانی یک مسأله یا مشکل غیر قابل حل می ‌شود که فکر کنید غیر قابل حل است.

 

منبع : دانش و زندگی

 

http://www.dzbook.ir/success/%d9%86%da%a9%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b7%d9%84%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b9%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%af%d9%81-%d8%af%d8%b1-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4093
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 371
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,345
  • بازدید ماه : 3,223
  • بازدید سال : 43,496
  • بازدید کلی : 770,274