loading...
مدرسه
هوشنگ حق مرادی بازدید : 91 سه شنبه 21 بهمن 1393 نظرات (0)

نکات کوچک موفقيتهاي بزرگ

35 نکته برای  والدین و معلمان در مورد فرزندان و دانش آموزان خود


1- نسبت به مدرسه برداشت مثبتي داشته باشيد

وقتي پدر مي گويد : من هميشه به مدرسه علاقه مند بوده ام ، مطالبي که در مدرسه ياد گرفته ام در فهميدن مسائل مربوطه ، زندگي و کارم کمک زيادي به من کردند ؛ غيرمستقيم به فرزندان نوجوان خود کمک مي کند تا احساس مثبتي نسبت به مدرسه کسب کنند .

زماني که مادر مي گويد : بگذار مسائل و تکاليف درسي تو را ببينم ، ‌شايد در فهم سئوالات بتوانم کمک کنم . چيزي بيش از کمک به نوجوان عرضه مي کند .

او در حقيقت مي گويد : اين مهم است که تو بايد خودت آن را انجام بدهي ،‌ ليکن من کمک خواهم کرد تا کاري را که بايد انجام دهي ، خوب بفهمي .

2- نوجوانان را در بحث هاي خانوادگي شرکت دهيد

خانه اي که در آن والدين و نوجوانان فرصت بيان نظرات خويش را نسبت به اشياء و موضوعات مورد علاقه خود داشته باشند فرصت مناسبي براي يادگيري به نوجوانان مي دهد که هيچ مدرسه اي نمي تواند با آن برابري کند ، نوجوانان از گفتگوهاي سرغذا ، بيش از تمام مدت روز در مدرسه چيز ياد مي گيرند .

3- فرزند خود را در مسير موفقيت قرار دهيد

نوجوانان نيز مانند بزرگسالان ، ‌در اثر موفقيت هاي متناوب به موفقيت خو مي گيرند . آنها به خود اطمينان پيدا کرده و از خويشتن انتظار موفقيت دارند . اين گونه کودکان در مدرسه موفق و در خانه شاد و مسرور هستند . شکست نيز شکست هاي بعدي را به دنبال دارد .

نوجوانان به موفقيت هاي روزانه احتياج دارند . آنها بايد آگاهي يابند که والدينشان از موفقيت آنها اطلاع حاصل کرده و به وجودشان افتخار مي کنند . والدين بايد به نوجوانان بفهمانند که موفقيت يک روياي دور و غير قابل دسترسي نيست . بلکه موفقيت در زمان حال هم موجود و ممکن است .

4- تمرکز حواس

نوجوانان بايد حواس خود را متمرکز کنند . هر بار که نوجوان به تلاش خود براي يافتن پاسخ ادامه دهد توانايي او فزوني مي يابد . يعني به تفکر مداوم و اصرار در تفکر عادت مي کند .

والدين بايد نوجوانان خود را به اين روش تشويق کنند که هنگام کار ، به کار و هنگام بازي به بازي کردن بپردازند . اين روش براي زندگي روش خوبي است .

5- ترس از شکست را کاهش دهيد

وقتي به نوجوان مسئوليت خيلي زياد بدهيد ، نگراني او گسترش مي يابد . اگر مسئوليت خواسته شده از نوجوان بسيار اندک باشد ، نوجوان وابسته و تابع بار مي آيد . بين اين دو يک محوطه وسيع و پهناوري وجود داردکه نوجوانان در آن شاد ، موفق و آرام مي باشند . اين همان روابطي است که والدين بايد براي دست يافتن به آن کوشش کنند .

والدين در اعمال کنترل و انضباط بايد تا جايي پيش روند که نوجوانان اخذ تصميم را فرا بگيريند . همزمان با اين ، نوجوانان بايد مسئوليت تميزي ، نظافت و نگهداري از اطاق وسائل شخصي خويش را به عهده بگيرند .

6- کمک کنيد تا فرزندان شما مرکز توجه خود را گسترش دهند

انسان هر چه بيشتر بداند ، نيازمندي و گرايش او به دانستن بيشتر مي شود . تکميل الگوي ادراک و تفاهم در مغز ، سبب کسب لذت شادي مي شود . هر چه دامنه دانش بيشتر باشد ، ‌زمينه هاي زيادتري را مي توان به آن اضافه نمود . وقتي فرزند شما عقايد و نظريات را به زبان خودبيان مي کند ، او آنها را به الگوي تفکر خود تبديل مي نمايد .

7- استعدادهاي ويژه را تشويق کنيد

اگر نوجوانان به هنر علاقمند است و تقريباً همه وقت خود را صرف آن مي کند ، يا عاشق آثار هنري بوده و خود به خلق آثار هنري مي پردازد ، تمام اين علائق و فعاليت ها مفيد هستند . البته تا جايي که به نمرات مدرسه و توانايي تحصيلي اش لطمه اي وارد نشود . در غير اين صورت والدين بايد دست به اقدام بزنند .

براي يک دختر و پسر جوان اين امکان وجود دارد که شانس موفقيت خود را در پي کسب چنين تجربه هايي از دست بدهند . نگذاريد که اين اتفاق براي فرزندان شما پيش بيايد .

اگر والدين سعي نکنند علاقه اي را که نوجوان قبلاً داشته از بين ببرند ، بيشتر موفق خواهد شد . بگذاريد که او علاقه ، خود را حفظ کند و در همان موقع او را تشويق کنيد تا به موضوعات ديگر نيز علاقه مند گردد . مخصوصاً به موضوعات درس مدرسه .

8- خلاقيت و کنجکاوي را تشويق کنيد

نوجوانان گرايش و ميل پايدار و خاموش نشدني براي خلاقيت ، ساختن و اکتشاف دارند . کنجکاوي وخلاقيت در وجود آنها نهفته است و رشد طبيعي آنها بدون وجود اين عوامل و خصوصيات دچار وقفه مي گردد .

وقتي نوجوان تصوير عجيب و غريبي به مادر خود نشان مي دهد ،‌ مادر مي گويد : عجب تصوير قشنگي ! راجع به اين برايم صحبت کن . اين مادر هرگز اين اشتباه را نمي کند که بگويد :‌تو يک اسب کشيده اي در صورتي که ممکن است منظور نوجوان تصويرکشتي بوده باشد .

اگر والدين اين اشتباهات را تکرار کنند ، ممکن است نوجوان سعي خود را در ترسيم نقاشي کنار گذاشته و يا نتيجه کوشش هاي هنري خود را ديگر به مادر نشان ندهد .

9- طريقه برقراري ارتباط را به نوجوان خود ياد دهيد

نوجوانان نياز دارند تا در به هم پيوستن نظريات ، نيازمندي ها و افکارشان و بيان آنها به صورت کلامي ، ‌تمرين کنند .

خواندن کتاب ، نوجوان را کمک مي کند تا لغت هاي جديدتري ياد بگيرد و مطالب و اهداف خود را بهتر بازگو کند . در گوش دادن داستان بي پايان نوجوان صبر و حوصله نشان دهيد. اين همان طريقي است که نوجوان لغات تازه را ياد مي گيرد . زياد به او تذکر ندهيد ( مطالب را در دهان او بگذاريد ) . نوجوان بايد ياد بگيرد که در صورت لزوم شخصاً مطالب خود را بيان نمايد .

10 – بهترين کمک را مي توانيد از آموزگاران بگيريد

نزديکترين مرجع استفاده از افراد متخصص براي حل مشکلات يادگيري دانش آموزان ، ‌آموزگاران و مشاوريني هستند که در مدرسه با فرزند شما کار مي کنند . با کمي نقشه و پيش بيني ، اين امکان را به دست خواهيد آورد که بهترين کمک را از آنان بگيريد . در اين راه منتظر پيش آمدن مشکل نشويد . باب آشنايي را باز کنيد .

11- والدين در مسئوليت شريک هستند

در اکثر موارد همکاري در تشريک مساعي پدر و مادر است ، که دانش آموزان موفق به وجود مي آورد .

گاهي يک پدر ترقي خواه ، ‌مادر قدرتمند ، ‌عمو يا دائي فهميده و يا حتي يک همسايه و دوست مي تواند آتش اشتياق ، موفقيت هاي تحصيلي و آموزشي را در کودکان شعله ور سازد .

در اين راه محيط خوبي براي مطالعه به وجود آوريد . ‌تشويق ، پشتيباني ،‌ پيشنهاد و پاسخ به سئوالات ، اقداماتي هستند که نبايد فراموش شوند.

1-روحيه ديني و ايمان مذهبي را در کودکان و نوجوانان تقويت کنيد.

2- سعي کنيد در برخورد با کودکان و نوجوانان، توانمندي هاي آنها را مورد نظر قرار دهيد، نه ناتواني ها را.

3- زمينه کسب تجربه هاي خوشايند از فعاليت هاي مستقل و آزاد را براي آنها فراهم کنيد.

4-تجربه هاي موفقيت آميز آنان را افزايش دهيد.

5-قدرت تحمّل کودکان و نوجوانان را براي مواجه شدن با ناکامي هاي احتمالي افزايش دهيد.

6- رفتار مصمّم و مطمئن و در عين حال مطلوب کودکان و نوجوانان را تقويت کنيد.

7- کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود ياري دهيد.

8-مهارتهاي اجتماعي کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد اعتماد به نفس را افزايش دهيد.

9- آنان را با الگوهاي رفتاري مطلوب آشنا کنيد.

10-از انجام هر گونه رفتار تنبيهي و تحقيرآميز درباره ي دانش آموزان خودداري کنيد.

11- از مقايسه کردن دانش آموزان بپرهيزيد و تفاوتهاي فردي را مورد نظر قرار دهيد.

12-در برخورد با کودکان و نوجوانان، ملايم و منطقي باشيد.

13- اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خويش بدهيد و به نظريات آنها احترام بگذاريد.



14- نظريات خويش را به دانش آموزان تحميل نکنيد و آنها را به صورت ساده و عيني، قابل لمس و درک براي آنان توضيح دهيد.

15- به دانش آموزان درحد توانايي هايش مسئوليت بدهيد.

16- در انجام کارهاي روزانه، آنها را هدايت، ارشاد و تشويق کنيد.

17- به آنها در حد لزوم اجازه فعاليّت و بازي دهيد.

18-در برخورد با آنان حالت پذيرندگي، و نه طردکنندگي داشته باشيد.

19- از وابسته کردن بيش از حد دانش آموزان به خودتان بپرهيزيد.

20- آنها را هيچ گاه با موضوعات خرافي نترسانيد.

21- بين دانش آموزان تبعيض قائل نشويد و با آنان يکسان رفتار کنيد.

22-هر چه که آنها مي خواهند به راحتي و سريع در اختيار شان نگذاريد، به او فرصت دهيد تا ارزش به دست آوردن و لذّت استحقاق داشتن را درک کند.

23-نسبت به احساسات و عواطف کودکان يا نوجوانان خود، بي تفاوت نباشيد، آنها را به گرمي بپذيريد و تا حد امکان آنها را ياري کنيد.

24-با آنها همانند دوستان صميمي رفتار کنيد.

25-توجه داشته باشيد که مشاجرات لفظي در خانه (ميان پدر و مادر) در روحيه يا رفتار کودک يا نوجوان منعکس مي شود.

26-به سرگرمي ها و تفريحات مناسب در زندگي کودکان اهميت دهيد و نسبت به آنها بي تفاوت نباشيد.

27-محبّت شما نسبت به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحي ابراز نشود. خالص ترين و سالم ترين محبت در تلاشي که به طور روزمره براي اعطاي اعتماد به نفس و استقلال به فرزندتان به عمل مي آوريد، جلوه گر مي شود.

28-در محبّت کردن به کودکان، راه افراط ياتفريط را در پيش نگيريد، محبت متوسط توأم با صميميّت، اثر فراوانتري دارد.

29- به فرزندتان احساسي بدهيد که بداند دوست داشتني و قابل احترام است، اما هرگز با او نوزادوار رفتار نکنيد.

30-توقعات کودکان را در حدّ معقول و درست برآورده سازيد.


31-هيچ گاه آنها را با القاب نامناسب صدا نزنيد و از مسخره کردن آنها به طور جدي بپرهيزيد.

32- در پرورش استعدادهاي بالقوه دانش آموزان جديّت به خرج دهيد.

33-در شرايط آموزشي، بر فعاليت دانش آموزان در يادگيري تأکيد شود نه بر پيشرفت آنان، زيرا تأکيد بر فعاليت يادگيري، به جاي تأکيد بر درستي و نادرستي پاسخ، برانگيزنده ي کوششهاي دانش آموزان است.

34-رقابت ميان دانش آموزان براي کسب نمره کاهش يابد. تحقيقات نشان داده است، در موقعيّت هاي آموزشي که ميان دانش آموزان رقابت وجود دارد، حتّي دانش آموزاني که عزّت نفس بالايي دارند، با شکست روبه رو مي شوند و به دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزايش مي يابد.

35- براي آن که کودکي با عزّت نفس بالا پرورش دهيم، بايد خود داراي عزّت نفس شايان توجّهي باشيم.


http://success.parsiblog.com/

www.zibaweb.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4093
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 116
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 374
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 3,358
  • بازدید سال : 43,631
  • بازدید کلی : 770,409